
Dit Sprookje vertelt het verhaal van een kleine jongen, Francisco, die er naar verlangt te kunnen vliegen zoals de volgels. Als hij groter wordt, trekt een toverwind hem uit zijn schoenen en sleurt hem door de lucht, waar hij in de wolken-woning van een lachende toverheks belandt. Zij belooft hem, vleugels aan zijn romp te laten groeien, zodat hij kan leren te vliegen. Niet lang daarna, door zijn beschermvogel geinspireerd, merkt hij, dat deze heks hem wil omtoveren in een vogel en dan in een kooi gevangen wil zetten. Het lukt hem, dankzij de hulp van de toverwind, om te vluchten. Maar opnieuw land hij in de wolkenwoning van een andere listige heks. Ook deze heks biedt hem het vliegen aan, maar hij ontdekt, dat hij hier als een maschine zijn levensdagen zou gaan slijten.
Ineens verschijnt de eerste Heks en tussen die twee ontbrandt een strijd om Francisco. In de vreselijk-kolkende worsteling der bozen keert zich de toverkracht tegen de tovenaressen! Santos ontsnapt, alweer door de hulp van zijn beschermvogel. Door de ervaring, die hij nu in zijn hart draagt, rijpt in hem de wens, om zijn dorp te helpen een een zonnigere plaats te worden.
Duur
45 minuten
Premiere
São Paulo, 14 Juli 2019
Tekst
Ana Luiza Gentil, Dino Bernadi
Dramaturgie & Regie
Dino Bernadi
Compositie & Musikalische Leiding
Marcelo S. Petraglia
Choreografie
Marília Barreto
Euritmie
Marília Barreto, Renate Nisch
Drama
Viktor Placca
Fagot
Luis Antonio Ramoska
Percussie
Saulo Camargo

Compania Terranova
in São Paulo/BR is een experimenteerplek, waar ervaren euritmisten sinds 2010 podiumeuritmie op hoog niveau beoefenen en haar uitdagingen voor de huidige tijd in Brazilië aangaan. Kunstzinnig geleid wordt het ensemble door Marilia Barreto en Renate Nisch, die gedurende de 80er en 90er jaren in Nederland euritmie hebben gestudeerd en beoefend. De twee producties IN DE HOLLE ANATOMIE VAN VOGELS (voor jonge mensen en volwassenen) en DE HEKSEN EN DE JONGEN DIE WILDE VLIEGEN (voor kinderen en de hele familie) vormen inhoudelijk een eenheid. Met deze producties stoot Cia Terranova in Brazilië steeds meer op erkenning zowel binnen als buiten de antroposfische beweging (bijv. 30 voorstellingen in een openbaar theater).