
Foto: © Rogerio Abbamonte
Lyrisch essay aan Santos-Dumont
Dit is het nieuwe project van Cia Terranova, een multi-discipline performance geschapen uit de symbiose van theater, muziek en euritmie. Een voorstelling voor de jeugd en voor volwassenen in Engelse taal.
Deze productie presenteert het publiek een grote persoonlijkheid uit Brazilië en de wereldgeschiedenis, met zijn innerlijke conflicten, zijn bevleugelde fantasie en scheppend vermogen en zijn worsteling t.a.v. de bestemming van zijn uitvindingen in de wereld. In de vorm van een poetisch essay, getransfereerd in een podium-performance met euritmie, poogt het collectief de ziel van Santos-Dumont te betreden. Hier wordt een genie getoond, dat de vruchten van zijn ongebrijdelde scheppingskracht de mensheid ter beschikking stelt en zo doende de beheersing over zijn werk verliest. Dit interdisciplinäre programma is al gedurende één theaterseizoen uiterst succesvol bijna 30 keer opgevoerd.
Compania Terranova in São Paulo/BR is een experimenteerplek, waar ervaren euritmisten sinds 2010 podiumeuritmie op hoog niveau beoefenen en haar uitdagingen voor de huidige tijd in Brazilie aangaan. Kunstzinnig geleid wordt het ensemble door Marilia Barreto en Renate Nisch, die gedurende de 80er en 90er jaren in Nederland euritmie hebben gestudeerd en beoefend.
De twee producties IN DE HOLLE ANATOMIE VAN VOGELS (voor jonge mensen en volwassenen) en DE HEKSEN EN DE JONGEN DIE WILDE VLIEGEN (voor kinderen en de hele familie) vormen inhoudelijk een eenheid. Met deze producties stoot Cia Terranova in Brazilië steeds meer op erkenning zowel binnen als buiten de antroposfische beweging (30 voorstellingen in een openbaar theater).
Tekst, concept en regie
Dino Bernardi
Euritmie
Marília Barreto, Renate Nisch
Compositie & Musikalische Leiding
Marcelo S. Petraglia
Acteur
Viktor Placca
Fagot
Luis Antonio Ramoska
Percussie
Saulo Camargo

Compania Terranova
in São Paulo/BR is een experimenteerplek, waar ervaren euritmisten sinds 2010 podiumeuritmie op hoog niveau beoefenen en haar uitdagingen voor de huidige tijd in Brazilie aangaan. Kunstzinnig geleid wordt het ensemble door Marilia Barreto en Renate Nisch, die gedurende de 80er en 90er jaren in Nederland euritmie hebben gestudeerd en beoefend. De twee producties IN DE HOLLE ANATOMIE VAN VOGELS (voor jonge mensen en volwassenen) en DE HEKSEN EN DE JONGEN DIE WILDE VLIEGEN (voor kinderen en de hele familie) vormen inhoudelijk een eenheid. Met deze producties stoot Cia Terranova in Brazilië steeds meer op erkenning zowel binnen als buiten de antroposfische beweging (30 voorstellingen in een openbaar theater).

Marilia Baretto
afgestudeerd aan de Hogeschool Helikon in Den Haag, waar ze zich aansloot bij het Nederlands Eurythmie Ensemble op zijn Europa tournee 1987/88. Terug in Brazilië was ze medeoprichtster van de Grupo de Euritmia de São Paulo, waarmee ze optrad tussen 1987 en 2001, in Brazilië en op verschillende reizen naar Europa, Latijn Amerika en de Verenigde Staten. Master in communicatie en Semiotics bij PUC-SP (2003), met het proefschrift: "Van het woord tot de poëtiek van de beweging". Marília doceert in verschillende contexten euritmie en choreografie in samenhang met universele literatuur. Tussen 2003 en 2017 heeft ze talrijke projecten en internationale tournees met jonge mensen uitgevoerd. Actief als euritmiste en choreograaf in de producties Oblivion (2011) en Cotidiano (2012). Sinds enige tijd is Marilia betrokken bij onderzoek en ontwikkeling van het stuk Preludes - universes in Bach and Schostakovitsch, van Cia Terranova. En zij is de choreograaf van het werk In the hollow anatomy of birds - lyrical essay to Santos-Dumont. Marília Barreto is artistiek directeur van Cia Terranova.

Renate Nisch
Choreograaf en euritmiste op de Hogeschool Helikon in Den Haag. Master of Arts in de Alanus Hochschule, Alfter/D. Medewerking in het Nederlands Eurythmie Ensemble (5 jaar), met tours door Europa. Euritmie lerares voor kinderen en adolescenten in verschillende scholen in Brazilië en Nederland gedurende de laatste 35 jaar. Renate was oprichtster van Grupo de Euritmia de São Paulo, waarmee zij in verschillende producties optrad van 1988 tot 2003, tourend door Europa, de Verenigde Staten en Latijn Amerika. Vanaf 1993 is Renate verantwoordelijk voor het concept en de realisatie van pedagogische euritmie in Brazilie. Renate was actief als euritmiste en choreograaf in de producties Oblivion (2011) en Cotidiano (2012). Sinds enige tijd is zij betrokken bij onderzoek en ontwikkeling van het stuk Preludes - universes in Bach and Schostakovitsch, van Cia Terranova. En zij is co-choreograaf van het werk In the hollow anatomy of birds - lyrical essay to Santos-Dumont.

Dino Bernardi
Graduated in Fine Arts from Centro de Artes SP and Pedagogy by UNICLAR – Faculdades Claretianas de Batataes. Post-Graduated in Art Education. He works in the areas of Education, Theater Direction, Set Design, Costume Design, Illustration and Visual Arts. He also worked as a director with other companies and also directed Distrito Cia de Dança e o Grupo de Euritmia de São Paulo in many plays. Within the art of Eurythmy, he has established partnerships since 1999, resulting in many pieces and torus: Alma Brasileira, Os Três Cabelos de Ouro do Diabo, Amálgama, and is responsible for Conception and Scenic Direction of the play The Servants of Pan of Cia Terranova where he also created costumes and props.