
Foto: © Gabriel Lehto
De beroemde theatermaker Luigi Pirandello schreef eens een stuk met de titel Stuk zoekt auteur. En zo is het ook hier: de stof, het thema en de erbij behorende motieven willen gevonden en gevormd worden. Eigenlijk een michaelisch gebeuren en dat moet natuurlijk een plaats krijgen in dit festival, dat oorspronkelijk MICHAELI – Euritmie Festival heette. Nu heet het MIMAGES – Euritmie Festival
en dit begrip (gevonden door de ook beroemde theaterpedagoog Jacques Lecoq en beschreven in zijn boek Der poetische Körper), duidt in de richting van wat euritmie eigenlijk wil: iets wat uit de wereld komt en ons innerlijk beweegt (e-motion), weer in de vorm van ver-beeld-ing met gesten (mime en images) naar buiten te plaatsen.
Cia Terranova onder leiding van euritmiste Marilia Barreto en regisseur/dramaturg Dino Bernardi laten het publiek meebeleven hoe de productie in the hollow anatomy of birds / Na anatomia oca dos oassaros is ontstaan, vanuit welke ingeving en idee. Getoond wordt hoe het thema begon gestalte aan te nemen en hoe bijvoorbeeld de installatie op het toneel en het ruimtebeeld vorm aannamen. Hoe voegde zich de euritmie-choreografie daarin en wat is uiteindelijk geworden uit de oorspronkelijke idee? En hoe ging het dan verder met het kinder/familie programma over de heksen en de jongen die wilde vliegen?
Geīnnteresseerd publiek, dat wil ervaren, hoe een ensemble een werk ontwikkelt, dat wil ervaren, wat er al is …
… maar vooral ook, hoe de kunstenaars zich in het proces van vormen, loslaten en weer opnieuw vormen bevinden en hoe men daardoor begint iets van ‚het komende’ te beleven. Het is dus bedoeld voor een publiek, dat zich afvraagt, hoe men actief naar euritmie kan kijken en net zo actief kan mee-vormen wat aan het ontstaan is. Want euritmie vraagt om een hele actieve waarneming van de toeschouwer. Hoe dat te oefenen?
Duur
(demo en dialoog) ongeveer 60 minuten
Demo-performance & dialoog
geleid door Marilia Barreto en Dino Barnardi

Marilia Baretto
afgestudeerd aan de Hogeschool Helikon in Den Haag, waar ze zich aansloot bij het Nederlands Eurythmie Ensemble op zijn Europa tournee 1987/88. Terug in Brazilië was ze medeoprichtster van de Grupo de Euritmia de São Paulo, waarmee ze optrad tussen 1987 en 2001, in Brazilië en op verschillende reizen naar Europa, Latijn Amerika en de Verenigde Staten. Master in communicatie en Semiotics bij PUC-SP (2003), met het proefschrift: "Van het woord tot de poëtiek van de beweging". Marília doceert in verschillende contexten euritmie en choreografie in samenhang met universele literatuur. Tussen 2003 en 2017 heeft ze talrijke projecten en internationale tournees met jonge mensen uitgevoerd. Actief als euritmiste en choreograaf in de producties Oblivion (2011) en Cotidiano (2012). Sinds enige tijd is Marilia betrokken bij onderzoek en ontwikkeling van het stuk Preludes - universes in Bach and Schostakovitsch, van Cia Terranova. En zij is de choreograaf van het werk In the hollow anatomy of birds - lyrical essay to Santos-Dumont. Marília Barreto is artistiek directeur van Cia Terranova.

Dino Bernardi
Graduated in Fine Arts from Centro de Artes SP and Pedagogy by UNICLAR – Faculdades Claretianas de Batataes. Post-Graduated in Art Education. He works in the areas of Education, Theater Direction, Set Design, Costume Design, Illustration and Visual Arts. He also worked as a director with other companies and also directed Distrito Cia de Dança e o Grupo de Euritmia de São Paulo in many plays. Within the art of Eurythmy, he has established partnerships since 1999, resulting in many pieces and torus: Alma Brasileira, Os Três Cabelos de Ouro do Diabo, Amálgama, and is responsible for Conception and Scenic Direction of the play The Servants of Pan of Cia Terranova where he also created costumes and props.