Quo Vadis

Impresariaat

Quo Vadis is een impresariaat voor professioneel podiumwerk met euritmie in Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland en Nederland. Ons doel is een infrastructuur voor gastoptredens van professioneel optredende ensembles en solisten op te bouwen. Het impresariaat biedt hoogwaardige, maar vooral ook eigentijdse producties met euritmie aan. Quo Vadis biedt de performers een breed spectrum aan doelgroepen, contexten en services aan.

Professionalisering

Nieuwe vormen van professionalisering worden ondersteund, zoals scholing van euritmie choreografen en dramaturgen. Nieuwe ensembles met een originele aanpak worden opgenomen in de Quo Vadis Community en ze worden ondersteund met advies. Ook financieel support door de inzet van het garantiefonds en vriendenkringen kunnen ensembles en solisten steunen, die hoofdzakelijk door podiumwerk hun existentie willen opbouwen. Dat kunnen bijvoorbeeld stipendia voor artists-in-residence zijn of prijzen en premies voor ensembles, die onder andere zich met originele dramaturgische concepten op de voorgrond plaatsen.

Euritmie Circuit

Acht door Quo Vadis uitgezochte speelplaatsen – het gaat om scholen, theaters (zalen voor ongeveer 120 bezoekers) en cultuurcentra – komen in aanmerking voor het EURITMIE CIRCUIT. Deze plaatsen zijn in een grote landelijke kring geordend. Ensembles en solisten kunnen deze kring van plaats naar plaats rijdend, als tournee, aandoen. Een aantal keer per jaar, ongeveer elke drie maand kan een ander ensemble, een andere solist(e) in het circuit op tournee gaan.

De data zijn voor elke plaats vastgelegd en zo hebben de kunstenaars, de groepen, de organisatoren, het publiek en de pers ter plekke een helder beeld. De prijzen voor de huur van de ruimtes zijn gefixeerd, hetzelfde geldt voor de prijzen voor de tickets (bijv. in de vorm van abonnementen) en ook een vergoeding van de performers. De performances, die aan het publiek worden aangeboden, kunnen variëren van voorstellingen, try-outs, dialogen tussen euritmisten en dansers tot meet-ins (speelse dialogen met het publiek).

Op deze manier kan het publiek, maar ook de pers zich een beeld vormen van de actuele stand van zaken binnen de plaatselijke en de internationale euritmiescène. Dit netwerk van acht speelplaatsen wordt in de loop van 2020 en 2021 door Quo Vadis opgebouwd en gaat vanaf dan als jaarlijks tourneecarrousel draaien.

Als jaarlijks terugkerend hoogtepunt binnen het circuit beschouwen wij het MIMAGES – Euritmie Festival, met producties van euritmie en dans-performers uit de hele wereld.

Het Quo Vadis Eurythmie Impresariaat bouwt zulke tourcircuits met festivals als kloppend hart op in Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. 

Interesse wekken

Overal wil Quo Vadis bewustzijn wekken voor de bijzondere omstandigheden waarin professioneel werkende euritmiekunstenaars produceren en toeren. Een discussieforum rond podiumeuritmie in de huidige tijd tot leven te wekken, behoort altijd weer tot de grondintenties van het Quo Vadis impresariaat.

Personen

Impresario, leiding Quo Vadis internationaal

Ernst Reepmaker

Ernst-Reepmaker April 18

Leeft en werkt in Wenen, waar hij zich sinds 1986 inzet voor professionalisering van podiumeuritmie. Hij richtte 1992 het Fundevogel Eurythmie Theater op. Daarmee toerde hij 13 jaar achtereen van Scandinavië via West Europa tot in de Balkan met producties voor kinderen, jeugdigen en volwassenen. Dit ensemble werd vooral in Nederland bijv. met RAFELKAPJE en TEWANG BULANG EN DE STEENHOUWER bekend. In 2002 richtte hij met een grote groep van bekende euritmisten de Compagnie Maison des Mimages op en schiep met hen de avantgarde-productie MIMAGES – A SYMPHONY IN MOVEMENT. Het ensemble trad daarmee in 19 grote theaters op en zorgde overal voor vurige discussies.

Samen met een aantal van deze collega’s richtte hij in Wenen een vernieuwende euritmie-opleiding op: de Aca­demy of Li­ving Movement (bestaat inmiddels niet meer). In 2013 volgde de oprichting van Kompanie Vonnunan – Movopoetische Kunst. Met dit geheel professioneel werkend ensemble toerde hij weer door half Europa. Tegelijkertijd bereidde hij met een grote groep van ervaren podiumkunstenaars de vestiging van een cultuurcen­trum in Wenen voor, het Kulturforen Wien – Studio’s voor performatieve kunst: repeteren – produceren – performen. Ernst werkt nu als impresario binnen het door hem opgerichtte internationale Quo Vadis Eurythmie Impresariat: www.quovadis-impresariat.eu

Mijn taak bij Quo Vadis is het cöordineren van het internationale werk. Vooral ligt mijn focus op het organiseren van euritmie festivals (bijv. Wenen, Bonn, Berlijn, Den Haag …), die jaarlijks gaan plaatsvinden en waar de locale en internationale euritmiescène en geinteresseerd publiek zich kunnen ontmoeten.

Ik reis veel en bekijk regelmatig nieuwe producties, praat met euritmisten en leer hun motivatie en intenties kennen. De Quo Vadis website geeft een overzicht van de producties en van de kunstenaars, die met Quo Vadis samenwerken. Deze groep groeit gestaag. 

Nu gaat de Nederlandse versie van de website online en daar zal dan in de loop van de tijd een presentatie van de Nederlandse euritmiescène verschijnen. Door mijn werk bevorder ik het ontstaan van nieuwe ensembles en mijn impuls gaat zelfs zo ver, dat een nieuw opleidingsconcept ontstaat. Ik zet mij ervoor in, dat in Nederland, Duitsland en Oostenrijk weer veel meer professioneel geproduceerd werk met podiumeuritmie kan worden gezien en beleefd.”

Podiumkunst en ondernemerschap

Lisa Dunker

Lisa Dunker | Biographiebild
In 1988 behaalde Lisa haar BA euritmie & dans aan de Academie voor Euritmie in Den Haag. Tot 1997 was zij lid van het Nederlands Euritmie Ensemble en van 1997-1999 van het Else Klink Ensemble in Stuttgart. Gedurende vele jaren heeft Lisa op nationale-en internationale podia opgetreden en een divers en uitgebreid repertoire gedanst als onderdeel van vele gerenommeerde producties. In 1998 begon zij haar carrière als freelance performer. Tot op heden werkt ze mee aan talloze, uiteenlopende projecten en creëert zij haar eigen soloprogramma’s. De samenwerking en cross over met artiesten uit verschillende disciplines en het optreden op bijzondere locaties kenmerkt haar hedendaagse euritmische stijl. In 2008 heeft zij in Den Haag ,De euritmiePraktijk’ opgericht. Naast het artistiek werk begeleid Lisa volwassene en kinderen, in hun persoonlijke ontwikkeling.

Podiumkunst en ondernemerschap

Juliette van Lelieveld

Juliette van Lelieveld | Biographiebild
Wordt geboren in 1971 te Geldrop (Nederland.) Ze doorloopt 12 jaar Vrije School waar ze veel voeding krijgt door het kunstzinnige onderwijs in de vorm van verhalen beluisteren, zelf schrijven, tekenen, schilderen, muziek, beeldhouwen, poëzie en toneel. Ze houdt van deze vakken en kan daar veel van haar creativiteit in kwijt. Van jongs af aan neemt haar moeder haar mee naar diverse voorstellingen in de stadsschouwburg van Eindhoven, zowel dans als toneel. Zo ontwikkelt zij al jong een innerlijk kompas voor dramaturgie en een brede kijk op toneel en dans door de diverse stijlen die ze ziet. Daarnaast is ze veel in de natuur en bewondert daar de composities van zowel een enkele bloem, als een landschap of de lucht. Haar moeder maakte bloemcreaties en haar vader was erg geïnteresseerd in oude, handgemaakte antieke voorwerpen. Hun specifieke kijk op deze dingen waren van grote invloed op haar manier van kijken naar vorm en compositie.

Assistentie

Roos de Vries

Roos de Vries | Biographiebild

Studeert in het derde jaar van de opleiding docent dans/euritmie aan de Hogeschool Leiden. Door haar passie voor euritmie deed Roos al op de middelbare school extra euritmie en nu tijdens haar studie extra projecten. Met als voorbeeld het werk dat ze samen met Beaudine, een medestudente, uitvoerde; Polonaise BWM Anhang 123 van Bach voor het Bach symposium van maart 2021. Daarnaast is ze nu ook werkzaam als stagiaire bij het Dutch Eurythmy Dance Ensemble; DéDé.

Toneel | Techniek en tournee

Florian Oele

Florian Oele | Biographiebild
Geboren op 7 oktober 1989, opgegroeid in Den Haag. Vanaf de kleuterschool tot aan zijn 18de op de Vrije School gezeten. Vanaf zijn 14e verzorgde hij de techniek van toneelstukken, musicals en opera’s. Na zijn middelbare school, studie Climate and Management en tegelijk hoofd techniek Theater Branoul. Ruime ervaring met tournee’s in binnen en buitenland. Sinds 10 jaar festival Vestrock, beginnend als stagehand tot organisator van alle tecnische aspecten van het festival. De theatertechniek trok zo dat hij zijn studie opzij gezet heeft en zich vol op de theatertechniek heeft gericht. Sinds 2016 in vaste dienst bij Aveq Show en theatertecniek.